Internetowe Konto Pacjenta – dlaczego jest ważne szczególnie teraz?

Internetowe Konto Pacjenta – dlaczego jest ważne szczególnie teraz?

- 23 marca 2020

Czym jest Internetowe Konto Pacjenta, co oferuje, jak z niego korzystać i dlaczego jest teraz ważne? Odpowiadamy!

Najważniejsza funkcją Internetowego Konta Pacjenta jest otrzymywanie AUTOMATYCZNYCH informacji o wystawionych receptach wraz z kodami do ich realizacji. Dzięki temu nie ma konieczności ponownego kontaktu z Poradnią w celu uzyskania kodu do realizacji recepty. Pacjent udaje się bezpośrednio do apteki.

Czym jest Internetowe Konto Pacjenta (IKP)?

Internetowe Konto Pacjenta to narzędzie w systemie ochrony zdrowia, ma ułatwić pacjentom wygodne korzystanie z usług cyfrowych i uporządkować rozproszone dotąd informacje medyczne o naszym stanie zdrowia w jednym miejscu. 

Internetowe Konto Pacjenta udostępnia Ci informacje o Twoim przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu i pozwala załatwić szereg spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni.

Jakie informacje znajdę na IKP?

Znajdziesz tu informacje o:

  • receptach wystawionych, zrealizowanych, a także o tych, które zostały zrealizowane częściowo
  • dawkowaniu leku, który przepisał Ci lekarz
  • historii Twoich wizyt w przychodni/u lekarza,
  • pomocy, jakiej Ci udzielono, a także, ile NFZ zapłacił za świadczenia
  • wystawionych skierowaniach na badania lub do sanatorium i stanie ich realizacji
  • e-zwolnieniach i zaświadczeniach lekarskich wystawionych w związku z chorobą i macierzyństwem
  • historii leczenia osoby bliskiej, która Cię do tego upoważniła — a także Twojego dziecka do 18 roku życia
  • o tym, kto i kiedy Cię zgłosił do ubezpieczenia zdrowotnego, o wysokości opłaconych składek czy dacie zarejestrowania ostatniej składki.

Co mogę załatwić przez IKP?

Dzięki IKP możesz:

  • poprosić lekarza, pielęgniarkę lub położną o e-receptę — zarówno po wizycie, jak i po konsultacji przez telefon — bez konieczności wizyty (jeśli w przewlekłej chorobie potrzebujesz dalszego leczenia) 
  • otrzymywać e-mailem lub SMS-em powiadomienia o przepisanych e-receptach i e-skierowaniach — by móc realizować e-recepty i e-skierowania z telefonem w ręku
  • sprawdzić i pobrać otrzymane e-recepty e-skierowania
  • upoważnić bliską osobę do dostępu do Twoich danych, załatwiania spraw w Twoim imieniu (np. do odbioru e-recepty) 
  • dowiedzieć się, gdzie możesz się leczyć
  • wyrazić zgodę na określone świadczenia zdrowotne, np. inwazyjne zabiegi chirurgiczne
  • wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej
  • udostępnić placówce medycznej lub pracownikowi medycznemu swoje e-recepty i e-skierowania, a aptece lub punktowi aptecznemu e-recepty i informacje o lekach wykupionych na receptę.

Kto może korzystać z IKP?

Osoby pełnoletnie i małoletnie od 16 roku życia, mogące potwierdzić swoją tożsamość w internecie (np. przez profil zaufany). 

Jak mam się zalogować na IKP?

Wchodzisz na stronę pacjent.gov.pl i logujesz się. Nie musisz rejestrować konta, ale żeby się zalogować, potrzebujesz elektronicznego podpisu.

Możesz wybrać jeden z kilku sposobów logowania się: 

  • profil zaufany — to Twój bezpłatny, elektroniczny podpis, dzięki któremu załatwisz urzędowe sprawy online. Sprawdź, jak założyć profil zaufany  Jeśli masz już profil zaufany, system da Ci możliwość zalogowania się za pomocą banku lub innego dostawcy PZ
  • e-dowód — to dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Zalogujesz się za pomocą czytnika. Na stronie masz instrukcję, jak to zrobić Przeczytaj, jak użyć e-dowodu
     
  • za pomocą konta bankowego iPKO lub Inteligo.

Czy moje dziecko ma swoje IKP i może się na nie logować? Czy mogę wejść na jego konto?

Dzieci też mają Internetowe Konto Pacjenta, ale dostęp do niego ma rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia w ZUS.

Kiedy rodzic loguje się na swoje Internetowe Konto Pacjenta, w zakładce dzieci (widocznej po kliknięciu na głównej stronie IKP w prawą, górną zakładkę pt. „Uprawnienia”) pojawia się profil dziecka. 

Dziecko ma IKP, jeśli ma numer PESEL. 

Jeśli masz dzieci ubezpieczone przez Ciebie lub Twojego pracodawcę, a nie widzisz zakładki „Dzieci”, w pierwszej kolejności sprawdź w ZUS poprawność przekazywanych danych (np. zaloguj się w serwisie ZUS przez profil zaufany i sprawdź w zakładce „Ubezpieczony” „Dane o ubezpieczeniu zdrowotnym” lub zadzwoń na infolinię pod numer 22 560 16 00).

Począwszy od 16. roku życia nastolatek może się logować na swoje IKP, czytać swoje dane, ale nie ma pełnych uprawnień, np. nie może wyrażać zgody na operacje i zabiegi, nie może upoważniać innych osób do odczytywania jego danych. To nadal może robić tylko rodzic. 

Kiedy nastolatek kończy 18 lat, automatycznie jego IKP staje się kontem osoby dorosłej, a rodzic traci uprawnienia. 

Dlaczego nie dostałam/em powiadomienia o otrzymaniu e-recepty?

Aby w pełni korzystać z funkcjonalności IKP, uzupełnij dane kontaktowe w zakładce „Moje konto”.

Kiedy zaznaczysz, że chcesz otrzymywać powiadomienia przez e-mail lub SMS, będziesz otrzymywać na adres e-mail informację z załączoną w PDF e-receptą i/lub SMS z 4-cyfrowym kodem, który możesz podać w aptece zamiast pokazywania papierowej recepty (e-recepta musi być wystawiona elektronicznie przez pracownika medycznego).

Jestem osobą starszą, mam problem z logowaniem się do systemu. Co mogę zrobić?

Osoby starsze, które nigdy nie korzystały z internetu i nie czują takiej potrzeby, mogą upoważnić kogoś bliskiego do obsługi ich konta. To wygodne, ale nie musisz z tego korzystać.

Wszystkie dokumenty takie jak e-recepta czy e-skierowanie lekarz może wydrukować i przekazać w razie potrzeby w postaci papierowej. 

Ale możesz także spróbować — poprowadzimy Cię krok po kroku.

Przeczytaj przewodnik po Internetowym Koncie Pacjenta

Nasze ostatnie wpisy

Źródło:

https://szczepienia.pzh.gov.pl/zalecenia-realizacji-szczepien-ochronnych-w-czasie-pandemii-covid-19/

One comment

  • Comments are closed.